Vanuit het kantoor, een hoog, licht pand met uitzicht op de kerk van Waalwijk vertelde Jelle ons meer over zijn werk bij Janssen Packaging: een grote speler in de verpakkingswereld met relatief klein team. Het bedrijf dat ooit bij bol.com binnenstapte om verpakkingen te leveren en zo autonoom meegroeide in de dynamische markt van e-commerce en e-fulfilment. Lees snel verder!

Werknemer op 1

Met zijn grafische achtergrond en passie voor buitendienst heeft Jelle verschillende functies bekleed. “Na mijn opleiding aan het Grafisch Lyceum in Utrecht startte ik bij een drukkerij, waar ik een duidelijk doel voor ogen had: ik wilde in de buitendienst werken. Na een leuke tijd in de drukkerij-wereld kwam ik in de verpakkingsindustrie terecht,” vertelt Jelle. Via één van zijn leveranciers kwam hij in mei vorig jaar – midden in de coronaperiode – terecht bij Janssen Packaging.

Met een team van 11 collega's werkt Jelle keihard, maar er wordt ook veel gelachen. “De sfeer is goed, het voelt meer als werken met vrienden dan met collega's. De worstenbroodjes op vrijdag dragen hier zeker aan bij,” vertelt Jelle lachend. Maar de uitjes zijn ook spectaculair: kortgeleden stond het hele team nog samen in passende outfits op Oktoberfest en staat er binnenkort een gezellig kerstdiner op de planning. “Wat ik bijzonder vind aan Janssen Packaging, is iets dat ik veel bedrijven hoor claimen maar zelden heb meegemaakt: de werknemer staat hier echt op nummer 1. Dat het goed met ons gaat is prioriteit.”

Duurzaamheid: het echte verhaal vertellen

Jelle is Accountmanager bij Janssen Packaging. Duurzaamheid is vast onderdeel van Jelle's werkzaamheden. “Ik heb een tijdje bij een producent van plastic verpakkingen gewerkt. Die kwamen de afgelopen jaren natuurlijk onder een vergrootglas te liggen, waardoor ik me ben gaan verdiepen inhet echte verhaal achter plastic en andere verpakkingsmaterialen zoals papier en karton. Zo bouwde ik een flinke kennisbasis op, die ik bijmijn volgende werkgever doortrok: hier gaf ik complete trainingen aan collega's over duurzaam verpakken,” legt Jelle uit. En ook bij Janssen Packaging ontwikkeld Jelle de duurzaamheidsactiviteiten verder.

De meeste energie haalt Jelle uit gesprekken met klanten, welke veelal over duurzaamheid gaan. “Ik wil het echte verhaal over de materialen vertellen, zodat de klant een betere keuze kan maken en zich niet op percepties baseert. Zo sprak ik laatst met een grote klant die plastic kledingzakken wilde vervangen voor papieren zakken. De duurzaamste keuze bleek om plastic zakken te blijven gebruiken en met een gesloten loop te zorgen dat materiaal opnieuw ingezet kan worden,” vertelt Jelle. Hij speelt bovendien een grote rol in het Climate neutral project van Bol.com, waarbij hij de nadruk legt op footprint reductie in plaats van compensatie.

Waarom hij duurzaamheid zo belangrijk vindt? “Ik vind het onderwerp duurzaamheid al langer interessant, maar – heel cliché - sinds het moment dat ik kinderen heb ben ik nog bewuster geworden. Het zet me toch aan het denken over wat we precies aan het doen zijn en wat we achterlaten.”

Meegroeien in een dynamische omgeving

“Ik heb zeker het gevoel dat ik mezelf hier verder kan ontwikkelen,” vertelt Jelle. “Hoe mijn rol en de combinatie met duurzaamheidsactiviteiten tot stand is gekomen, is hier een mooi voorbeeld van: er werd opgemerkt dat ik hier veel kennis van heb en in geïnteresseerd in ben. Ik krijg steeds meer ruimte om me op dit onderwerp te richten en het is nu ook formeel onderdeel van mijn rol.”

De continue veranderingen in de markt maken dat Janssen Packaging wel dynamisch móet zijn. Denk aan de explosieve groei van e-commerce tijdens de coronacrisis en de grote papierschaarste. “Toch krijgen we het elke dag weer voor elkaar: klanten krijgen hun dozen op tijd, zelfs als er ineens een spoedaanvraag komt,” vertelt Jelle trots.

Jelle blijft via zijn netwerk, LinkedIn en nieuwsplatformen goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, maar volgt ook af en toe trainingen via Goodhabitz, het online leerplatform waar alle Bunzl collega’s gebruik van mogen maken. “Dit zijn echt interessante online trainingen die ik op mijn eigen tempo kan volgen. Dat doe ik vooral in rustigere periodes, want de klant gaat altijd voor. Tijd vinden voor de trainingen is soms lastig, dus de volgende training op mijn lijstje is Time management,” vertelt Jelle lachend.

Samenwerkingen met Bunzl Retail & Industry

Dat Janssen Packaging onderdeel is van een grotere groep, merkt Jelle vooral in de nauwe samenwerking met Bunzl Retail & Industry. “We vissen deels in dezelfde vijver. Ieder kwartaal komen we met alle accountmanagers bij elkaar om kennis uit te wisselen. Maar ook met de marketing en HR-collega's van Bunzl Retail & Industry heb ik geregeld contact. En mijn customerservicecollega's hebben dan weer veel contact met bijvoorbeeld Stock control,” legt Jelle uit. Zo leggen Jelle en zijn collega's een stevige basis voor een mooie toekomst van (groene) groei.

Ook aan de slag bij Janssen Packaging?

Zoek jij een werkplek waar positieve energie, een teamgevoel, service, het echte verhaal vertellen en snel schakelen een grote rol spelen? Neem dan snel een kijkje bij de vacatures van Janssen Packaging of stel een Jobalert in, zodat je als eerste op de hoogte bent bij een nieuwe, relevante vacature.